מיקרו-אוונג'ליסטים: איך תהפכו לכותבי מיקרו-קופי בארגון שלכם?


כתבה: יפית שטרנהל - מנהלת תוכן, קופירייטרית וכותבת מיקרו-קופי


אם אתם פה, סימן שגם אתם מכורים – קוראים את הספרים, הולכים באדיקות לסדנאות, עוטים על עצמכם מבט מזוגג וקשוב בכל מפגשי קופי-שוטס וקוראים בערגה ראיונות עם כותבי מיקרו-קופי בגוגל.


אתם מרגישים שאתם על הסף – יש לכם את הידע, יש לכם את הרצון, ויום אחד גם אתם תהיו כותבי מיקרו-קופי.


ואם אתם פה, יש גם סיכוי גדול שאתם כבר משתכשכים בעולמות תוכן סמוכים – כקופירייטרים, כאנשי תוכן או כעובדים בארגונים שעוסקים בדיגיטל, בשיווק או בחוויית משתמש.


בקיצור, חסרה לכם רק דחיפה קטנה לעבר הטייטל הנכסף.



מי את שתגידי לי מה לעשות?


אוקיי, אפשר להגיד שפוסט שנפתח בכותרת "איך תהפכו ל..." הוא יומרני. יכול להיות שזה נכון, וככל הנראה לא קיימת נוסחה בטוחה שתהפוך אתכם לכותבי מיקרו-קופי בארגון שלכם. אבל אני מאמינה גדולה בללמוד מניסיון של אחרים וחושבת שלפחות חלק מהדברים שעבדו בשבילי יכולים לעבוד גם בשבילכם.


אני אשת תוכן פרילנסרית שהפכה לאשת תוכן שכירה שהפכה לאשת תוכן וכותבת מיקרו-קופי בארגון שלה. עשיתי את הדרך ויש לי כמה תובנות שהייתי שמחה לחלוק איתכם. בקיצור, קחו מה שמתאים לכם.



החדשות המבאסות תחילה

לפני שניגש לנצנצים ולחדי הקרן, חשוב לשים פה דיסקליימר: הניסיון להכניס מוצר חדש או לקדם אג'נדה חדשה בארגון לא תמיד יעבדו.

- אם יש לכם בוס שפוחד משינויים או סתם לא ניחן בראש פתוח, סביר להניח שיהיה לכם קשה מאוד להבקיע.

- אם אתם עובדים בארגון גדול שכל שינוי פצפון בו מצריך אישורים על אישורים, גם כאן יכול להיות שהשינוי יקרה, אבל בדיוק חמש שנים אחרי שתעזבו.

- כנ"ל אם אתם עובדים בתפקיד שרחוק מאוד מעולמות התוכן של כתיבה או חוויית משתמש.


אל תהרגו אותי, אני רק השליחה.


מה שכן, אני יוצאת מתוך הנחה שאתם מכירים את התרבות הארגונית במקום העבודה שלכם וסומכת עליכם שתדעו לגשש ולהבין אם יש מצב לשינוי כזה או לא.


אם ממש אין מצב, כנרת כתבה יופי של פוסט על מגוון דרכים אחרות לעשות צעדים ראשונים כעצמאים בעולם המיקרו-קופי, וגם זו דרך מעולה להשיג דריסת רגל בתחום הזה.


מצד שני, אם יש לכם השפעה בתוך הארגון שלכם, אם אתם עובדים במקום שמעודד יוזמה ולא פוחד משינוי, או שאתם פשוט מרגישים שיש מצב להכניס מיקרו-קופי לארגון שלכם כמוצר – לכו על זה ובענק.


ועכשיו, המתכון. איך מגיעים ממצב שבו אף אחד בארגון שלכם לא יודע מה זה מיקרו-קופי למצב שבו אתם מובילים את התחום ומצחיקים את כולם עם בדיחות הלורם איפסום השנונות שלכם?



1. תביאו את הלקוח הראשון


אמ;לק - תחשבו יצירתי כדי למצוא בעצמכם את הלקוח הראשון וקחו אחריות על הפרויקט מההתחלה ועד הסוף.


חלק גדול מהרתיעה של מנהלים ובעלות עסקים מלהרחיב את סל השירותים של העסק הוא הצורך לשווק ולהגיע ללקוחות שצריכים את המוצר ומוכנים לשלם עליו. הם כבר מריצים בראש עלויות ומחשבות השקעה מול שורת רווח, ובצדק.


לכן, דרך אחת מעולה לעשות את הסיפתח היא לדוג לכם לקוח מיקרו-קופי ראשון ולהגיש אותו לבוסית עטוף יפה בפפיון, כולל הבטחה שלכם לנהל את הפרויקט מ-א' ועד ת'. לא מכירה המון בוסים או בוסיות שיגידו 'לא' ללקוח שמוכן לשלם ולשקט תעשייתי מבחינת ניהול הפרויקט.


איך עושים את זה בתכלס?

יש כמה דרכים להביא לקוחות, בעיקר אם כבר עסקתם במיקרו-קופי באופן עצמאי ויש לכם תיק עבודות, אפילו מינימלי.


במקרה שלי, שכנעתי חלק מלקוחות הפרילנס שלי להמשיך לעבוד איתי תחת הטייטל החדש שלי כשכירה. זה הצריך שקיפות מול הלקוח ומול הבוס, ובעיקר המון לקיחת בעלות והבטחה שטיב העבודה לא יושפע בשום צורה מהמעבר. מובן שאם הבטחתם, אתם מקיימים ומוודאים שהלקוח שלכם מקבל את אותו שירות מעולה שקיבל מכם כפרילנסרים.


באופן כללי, ההמלצה שלי היא לחשוב כמו פרילנסרים ולאמץ את מנטליות הציִד שמאפיינת עצמאים. מה זה אומר? לחפש לקוחות, לתחזק פרופילים באתרים רלוונטיים לחיפוש עבודה לעצמאים ולהיות פעילים בקבוצות רלוונטיות.


אני למשל עוד המשכתי לקבל הצעות עבודה דרך פרופיל שהשארתי פעיל באחד האתרים, ואם ראיתי שמתאים, פשוט עדכנתי את הלקוח שאני אעשה עבורו את אותה העבודה, אבל בחברה ולא באופן עצמאי. לרובם זה לא ממש שינה, כל עוד הצעת המחיר שקיבלו הייתה סבבה :)


אם לא הייתם עצמאים קודם, נסו למצוא חברים או מכרים שצריכים עבודת מיקרו-קופי לאתר או לאפליקציה, וגם כאן - נוכחות פעילה בקבוצות רלוונטיות יכולה להביא אליכם את הלקוח.



2. תהיו אתם הלקוח הראשון


אמ;לק - תעשו את הסיפתח על האתר של הארגון שלכם. קחו את הפרויקט בשיא הרצינות, תעבדו מקצועי וזריז ותראו תוצאות.


אין לכם לקוח? על מה מתערבים שדווקא יש לכם והוא יותר קרוב ממה שאתם חושבים? זה אולי לא לקוח משלם, אבל זה בהחלט לקוח שעשוי להרוויח מהעבודה שלכם. הכוונה היא לארגון שלכם. יש לכם אתר, אפליקציה או בוט? מגניב. תעברו עליהם, תזהו בעיות במיקרו-קופי, לכו לבוסית שלכם ותציגו לה הצעות מנומקות לשיפור. תעשו את העבודה זריז וטוב, והכי חשוב – תראו תוצאות.


אצלנו התחילה עבודה על מיקרו-קופי באתר דווקא אחרי שסיימנו את פרויקט המיקרו-קופי הראשון שלנו כארגון (ואולי גם בעקבותיו), וממש יכולנו לראות אפקט מבחינת עלייה בהרשמות לניוזלטר שלנו ויותר פניות מלקוחות מתעניינים דרך האתר.


עשיתם את כל זה והראיתם שזה עובד? עכשיו הזמן למנף, למנף, למנף. תכו בברזל בעודו חם ותציעו לארגון שלכם להתחיל להציע את השירות ללקוחות - כחלק מחבילת שירותים קיימת או כשירות בפני עצמו. זה מראה על יוזמה, זה מראה שאכפת לכם מהארגון, וזה צעד חשוב כדי להפוך את ההצלחה החד-פעמית הזו למשהו קבוע.



3. הציעו פיילוט ללקוח קיים


אמ;לק - יש לכם לקוח שמרוצה מכם? מעולה, תעשו שיעורי בית, תראו לו איך מיקרו-קופי טוב ישרת את המטרות שלו והציעו לו את השירות.


את הסעיף הקודם אפשר ליישם גם עם לקוח קיים, בעיקר אם זה לקוח שיש לכם יחסים טובים איתו. הרבה יותר קל להציע אפ-סייל ללקוח שכבר מכיר אתכם ומרוצה מכם (תדאגו שיהיה מרוצה מכם, כן? לא להציע אפסייל ללקוח כועס).


גם כאן הצבעה על בעיות מיקרו-קופי במוצר של הלקוח והצעות מנומקות לפתרון יכולות להיראות כמו הגדלת ראש יפה ומחשבה הוליסטית על המוצר של הלקוח ולעשות את עבודת השכנוע.


הפיילוט הצליח והלקוח מרוצה? שמחה וששון! אבל עדיין לא סיימתם. עכשיו הזמן לדחוף לעוד פרויקטים כאלה, עד שלאט-לאט מיקרו-קופי יהיה חלק אינטגרלי מסל השירותים שאתם מציעים ללקוחות.


אה, ואל תשכחו לבקש לעדכן את עמוד השירותים באתר החברה שלכם כדי שכל העולם ואשתו ידעו שמעכשיו אתם מציעים את השירות הזה.


בשלב זה אתם מוזמנים לעצור ולברך את עצמם – זכיתם בטייטל 'נודניק המיקרו-קופי' של הארגון ואתם יכולים לשאת אותו בגאווה.



4. שימו את עצמכם בפרונט


אמ;לק - הגיע הזמן לקחת קרדיט ולמצב את עצמכם כמובילי התחום בארגון, החל בחתימת המייל שלכם וכלה בהשתלבות בתהליך המכירה של השירות.


הארגון שלכם מתחיל להציע מיקרו-קופי לעוד לקוחות? כסף כסף מיטפטף וכולם מאושרים? עכשיו תהיו אגואיסטים.


התפנית החדה בעלילה היא שאם עד עכשיו חשבתם על הארגון, עכשיו אתם הולכים לחשוב על עצמכם ועל המיתוג שלכם כאנשי המיקרו-קופי של הארגון. למה? כי אחרי כל העבודה הקשה הזו, אתם רוצים גם ליהנות מהקרדיט המגיע לכם ומהזכות להוסיף את הטייטל לרזומה שלכם.


מה עושים? שתי מילים – מיתוג ומיצוב.

ובעברית צחה – אתם רוצים שאנשים יזהו אתכם עם מיקרו-קופי, בתוך הארגון ומחוצה לו.


אם כותבת מיקרו-קופי נופלת ביער ואף אחד לא שמע אותה – היא עדיין כותבת מיקרו-קופי?


עכשיו זה לא הזמן להצטנע ולהתחבא. הרווחתם את הטייטל בעבודה קשה.


מה עושים?

- עדכנו את חתימת המייל שלכם, את כרטיס הביקור, את פרופיל הלינקדאין.

- יש כנס שקשור לנושא? אתם הולכים אליו כנציגי החברה שלכם.

- קראתם מאמר מעניין? כתבו פוסטים לבלוג של החברה תחת השם שלכם.


למתקדמים, מומלץ לקחת חלק בתהליך המכירה של השירות ולבקש להיות נוכחים בפגישות מכירה, אם הארגון מאפשר. זה סופר-חשוב, כי אם תחשבו על זה רגע, אין בן אדם מתאים יותר מכם כדי לשווק מיקרו-קופי ללקוחות. בנוסף, זה שם אתכם במקום ממש טוב בעיניים של ההנהלה וגם עוזר למצב אתכם כסמכות המיקרו-קופי הבלעדית בעיני הלקוחות.


תאמינו לי, אני סולדת ממכירות כמעט כמו שאני סולדת מגלידה בטעם בזוקה, אבל הפאתוס וההתלהבות שיוצאים ממני כחנונית מיקרו-קופי בשיחות עם לקוחות היא תופעה מרשימה (וקצת מטרידה) שמצליחה לסחוף אחריה גם לקוחות סקפטיים.


יכול להיות שהשלב הזה של לקיחת הקרדיט ומכירה של עצמכם נשמע קצת מרתיע, בעיקר אם אתם אנשים מופנמים שנוטים להצטנע. אבל היי, התפתחות מביאה איתה גם יציאה מאזור הנוחות. זה רק אומר שהולך לכם.


בקיצור, קחו בעלות.



5. תהיו שגרירים


אמ;לק - יחד עם כוחות העל שלכם במיקרו-קופי מגיעה גם אחריות. למדו קולגות מה זה מיקרו-קופי, דאגו לתהליכי עבודה נכונים וצרו דיאלוג מתמשך עם אנשים רלוונטיים בארגון.


You have arrived

צלחתם את המכשולים והפכתם למיקרו-קופי מאסטרס בארגון שלכם. השלב הבא באבולוציה הוא להפיץ את הבשורה לאחרים.


קחו על עצמכם את התפקיד הכל כך חשוב של להיות שגרירי מיקרו-קופי בארגון:

- בקשו להעביר הדרכות לצוות, תסבירו לעובדים מה ההבדל בין קופי למיקרו-קופי, למה צריך אותו ולמה אתם הולכים להיות חלק מתהליכים שאולי לא הייתם שותפים להם בעבר, כמו עיצוב ופיתוח.

- צרו תהליכי עבודה מסודרים לכל שלבי העבודה ושתפו את התהליכים האלה עם העובדים הרלוונטיים בארגון. מה שאתם עושים כאן הוא לא פחות ממצווה, בעיקר בארגונים קטנים ופחות מסודרים.


מניסיון, המיינדסט של עבודה עם תהליכים מסודרים, חשיבה ביקורתית, פיתוח הבנה ואמפתיה למשתמשים ולצרכים שלהם זולג גם לתחומים אחרים בארגון ויכול לעשות רק טוב.



בשום מקרה אל תתייאשו

אנחנו חיים בתקופה סופר מרתקת, ומיקרו-קופי הוא כבר מזמן לא רק באזוורד. יותר ויותר ארגונים מבינים את החשיבות של מיקרו-קופי ואת התרומה הישירה שלו להצלחה של מוצרים דיגיטליים. גם אם הארגון שלכם מדשדש, חושש או לא מבין עדיין למה הוא חייב אתכם ככותבי מיקרו-קופי, אל תוותרו.


תהיו עקביים, תמשיכו לטפטף את המסרים, תציפו נתונים מעניינים וסיפורי הצלחה, הציעו עזרה בקטנה ופשוט תהיו שם, כאחרוני הגרופיז, עד שתזהו הזדמנות.


הידע שתצברו והסבלנות שלכם ישתלמו לכם, ואם לא בארגון הנוכחי, אז בהזדמנות הבאה שמחכה מעבר לפינה.


עד אז, תתחילו לעבוד על אוסף מחוללי הלורם איפסום המגניבים שלכם.


על הכותבת

יפית שטרנהל - מנהלת תוכן, קופירייטרית וכותבת מיקרו-קופי נלהבת עם רקע מגוון בניהול פרויקטים. אוהבת מילים, טכנולוגיה ואנשים ובעיקר את החיבור ביניהם. מגדלת עם בן זוגי שני צאצאים חוליגנים וטרומפלדוג אחד.

דברו איתנו ב-microcopim@gmail.com  

כל הזכויות שמורות לכנרת יפרח, רעות מלובני וסתיו מורן-לשם